Aflorar Hundida
Centro Párraga
Murcia (SP) 2025
Texto de Sala
Zeynep Kubat
Aflorar hundida es una acción que encierra una contradicción, pero una contradicción que da vida: en español, «aflorar» significa «florecerse en el ser», mientras que «hundida» se refiere tanto a sumergirse en el agua como a caer en una depresión. En la obra de Inoriza, la sirena se convierte igualmente en metáfora de un espacio liminal interior, donde nuestro cuerpo y nuestra mente están en constante equilibrio. Una línea de equilibrio que la artista enhebra y presenta a sus espectadores. Entre la realidad y la mitología, habla del compromiso corporal con el mundo que nos rodea a través de las historias de entidades como la lamia, una mujer-pato vasca que vive en los ríos, y Ofelia, el trágico personaje del Hamlet de Shakespeare.
[eng]
Exhibition text
Zeynep Kubat
Aflorar hundida is an action that bears a contradiction, but a life-giving one: in Spanish, ‘aflorar’ means ‘flowering into being’, whereas ‘hundida’ refers to being submerged in water as well as falling into a depression. In Inoriza’s work, the mermaid equally becomes a metaphor for an internal liminal space, where our body and mind are in a constant balancing act. A line of balance that the artist threads and presents to her viewers. Between reality and mythology, she speaks of bodily engagement with our surrounding worlds through the stories of entities like the lamia, a Basque duckwoman who lives in rivers, and Ophelia, the tragic character from Shakespeare’s Hamlet.

Exhibition view Aflorar Hundida, Centro Párraga (Murcia, 2025)



Suspendida en la línea, 2023. Stainless steel and fiberglass, 70x90x115 cm

Marchitar, 2023. Resin, Unit 15x13x10 cm (Series of nine)



Elevarse, 2024. Steel, resin, aluminum, and fiberglass, 150x57x95 cm


Aflorar, 2023. Resin and silicon. Unit 26x26x10cm (series of nine)


En flor I, 2025. Plant resin and river plants, 30x7x8 cm



En flor II, 2025. Plant resin and river plants, 40x7x7 cm (The piece on the left)
En flor III, 2025. Plant resin and river plants, 70x6x7 cm (The piece on the right)



Sin rincón, 2025. Plant resin and river plants, 160x70x70cm







Ibailorea, 2025. Glue and river plants, 90x80x3 cm



Piel de dragón I, 2021. Ceramic, 80x25x27cm


Cabeza de Dragón I, 2021. Ceramic, 28x26x18 cm

Cabeza de Dragón II, 2021. Ceramic, 28x26x18 cm



Exhibition photos by Vacio Estudio and Irati Inoriza

Zeynep Kubat
Las instalaciones y performances de Inoriza son experiencias inmersivas que nos invitan a imaginar nuevamente el cuerpo no como una entidad solitaria, sino como un recipiente de conexión, fluidez y devenir. Inoriza empuja a los espectadores a enfrentarse a la centralidad del cuerpo en la comprensión del yo y del otro, difuminando la línea entre lo humano y lo no humano, lo individual y lo colectivo. A través de las respiraciones compartidas, descubrimos que los límites del cuerpo se construyen. Los límites del yo se difuminan en el mundo, recordándonos que no estamos solos. El arte de Inoriza nos invita a flotar, sin alejarnos, juntos.
[eng]
Exhibition text
Zeynep Kubat
Inoriza’s installations and performances are immersive experiences that ask us to reimagine the body not as a solitary entity but as a vessel of connectivity, fluidity, and becoming. She pushes viewers to confront the centrality of the body in understanding the self and the other, blurring the line between human and non-human, individual and collective. Through shared breaths, we discover that the boundaries of the body are constructed. The self’s edges blur into the world, reminding us that we are not alone. Inoriza’s art offers an invitation to float, not away, but together.