Al final de tu cabello
Premio Generación 2024
La Casa Encendida, Madrid
La propuesta de Irati Inoriza, sitúa la construcción y expresión de la identidad personal en la encrucijada de los códigos y normas sociales compartidos y la expresión y afirmación del yo. Se trata de una videoinstalación sobre las lamias, seres mitológicos que viven y cuidan los ríos del País Vasco, que aborda la complejidad de los significados que éstas encarnan y aplican. Al igual que la de la artista y la nuestra, la identidad de las lamias no es fija ni inmutable, sino que depende en igual medida del territorio que habitan y del observador que las identifica. Así, el cuerpo expuesto en Al final de tu cabello no puede ni debe categorizarse; el aspecto clave de cómo entienden los sujetos contemporáneos aquello en lo que pueden convertirse es un flujo ilimitado de posibilidades.
[eng]
The project proposed by Irati Inoriza, continues the reflection on the identitarian issues that traverse most of the projects on view and places the construction and expression of one’s identity at a crossroads between shared social codes and norms and self-expression and affirmation. The video installation explores the mythological beings known as lamias, which live in and care for the rivers of the Basque Country, and the complexity of meanings they embody and perform. The identity of lamias, as well as the artist’s and our own, isn’t a fixed, immutable given. Rather, it is as dependent on the territory they inhabit as on the observer who identifies them. The body on view in Al final de tu cabello cannot, and should not, be categorized: a flow limitless possibilities is the key aspect of contemporary subjects’ understanding of what they can become.
Joao Mourao & Luís Silva
Al final de tu cabello video-installation, 2024. Video, river plants, hair and stainless steel. Full installation 355 x 400 cm
Bi malko, 2024. River plants, hair and stainless steel.
With María Eugenia Diego (Florist)
Al final de tu cabello, 2024 / Video with sound / 09:09
Direction // Irati Inoriza
Performer // Nazario Díaz
Cameras // Malasombra & Arriguri
Edition // Malasombra
Music // Juan Diego Calzada
Voices // Nazario Díaz y Adriana Laespada
Make up and hair stylists // Alba Herrera
Wig // Gorka Larcan
Clothing // Andrea Diego
Production // Rocío Agudo y Jokin Salaberri
Location // Swimming pool of Balmaseda
Direction // Irati Inoriza
Performer // Nazario Díaz
Cameras // Malasombra & Arriguri
Edition // Malasombra
Music // Juan Diego Calzada
Voices // Nazario Díaz y Adriana Laespada
Make up and hair stylists // Alba Herrera
Wig // Gorka Larcan
Clothing // Andrea Diego
Production // Rocío Agudo y Jokin Salaberri
Location // Swimming pool of Balmaseda
STATEMENT ARTISTA, Irati Inoriza
Al final de tu cabello, 2023.
Al final de tu cabello es una video-instalación que se formaliza desde la experimentación entre materiales y la vivencia del cuerpo junto a ellos. La selección de elementos que se presentan en la instalación -las algas, el agua y el cuerpo-, responden al deseo de vincular los recuerdos personales y la memoria colectiva vasca, la búsqueda de la identidad individual entre los códigos sociales pautados, el reflejo y unx mismx.
La instalación que propongo parte de mi interés por la figura de la Lamia, ser mitológico que vive y cuida los ríos de Euskadi, por las capas de significado que guarda su identidad. La performance encarna una acción cotidiana de la Lamia: peinarse junto al agua. El acontecimiento registrado en vídeo dialoga con las esculturas que han nacido de la misma acción, son ambos ejercicios escultóricos. La formalización parte de una serie de relaciones: cuerpo y paisaje, representación y performatividad, escultura y movimiento, coreografía y montaje, en los que la artista busca el límite entre ambos conceptos para posicionarse.
No es ni A ni B, su identidad depende del medio que habita. Está en el agua, es un ser mitológico, está en la superficie, es humana. Recojo su esencia y posición para llegar a la corporeidad que no está determinada a una sola lectura, a una identidad que depende del territorio que habita y el/la observante que identifica. Me interesa la transición que vive el cuerpo entre identificaciones sociales. Ese momento donde la corporeidad no puede ser categorizada: Ofelia no está ni viva ni muerta, The Mermaid no es ni pez ni humana. Ese momento donde la posibilidad es parte de la identidad del sujeto contemporáneo.
Me encuentro
en el entre.
[eng]
Al final de tu cabello [At the end of your hair] is a video installation based on experimentation with materials and the experience of the body next to them. The selection of objects presented in the installation –river plants, water and the body- responds to the desire to link personal memories and the Basque collective memory to the search for an individual identity amongst the accepted social codes, reflection and oneself.
The installation I propose stems from my interest in the figure of the lamia, a mythological creature that lives in and looks after the rivers of the Basque Country, and the layers of meaning in its identity. The performance represents a daily action carried out by the lamia: combing her hair beside the water. Recorded on video, the event strikes up a dialogue with the sculptures that stem from the same action; they are both sculptural exercises. The formalization is based on a series of relations -body and landscape, representation and performativity, sculpture and movement, choreography and staging– in which I seek the boundary between both concepts to position myself.
It is neither A nor B, as the identity depends on the environment inhabited: if in water, it’s mythological creature; if on land, it`s human. I take its essence and position to reach a corporeality that is not determined by single reading, to reach an identity that depends on the territory inhabited and the observer it identifies. I’m interested in the transition that the body experiences between social identifications, that moment where corporeality can’t be categorised: Ophelia is neither alive nor dead, The Mermaid is neither fish nor human. That moment where possibility is part of the contemporary subject’s identity. I’m in the in-between.
Photos by Malasombra & La Casa Encendida